Máš tři Q?

Víte jaké já mám IQ? 152! , argumentoval proti svému propuštění jeden z účastníků personálního pohovoru ve firmě, která právě procházela  zásadní reorganizací. Hodnota IQ ale tohoto muže před důsledky personálního auditu nezachránila. Podle všeho mu chyběla alespoň průměrná hodnota některé z dalších inteligencí.

Na to, abychom se mohli živit nějakou prací, potřebujeme být nějak chytří. Stupeň té chytrosti nejčastěji měří IQ, jde o poměr mentálního a skutečného věku a někdy se také označuje jako abstraktní inteligence. I když si lidé někdy dávají IQ do souvislosti s úspěchem, úplně to tak neplatí. Tedy pokud nechcete získat Nobelovu cenu za fyziku.

IQ vám možná pomůže získat místo ve firmě snů, ale udělat tam oslnivou kariéru samo o sobě nezaručí.  Naopak jeho hodnota jakoby ztrácela na významu jakmile dojde na vedení lidí, budování vztahů a komunikaci. Tady vstupuje do hry Emoční inteligence, o které se začalo mluvit asi před 20 lety a která není na IQ závislá. EQ velmi významně ovlivňuje úspěšnost člověka právě v sociálních vazbách, ve vztazích, v rodině i v zaměstnání. Jde vlastně o to, co dnes tak často označujeme jako soft skills. Ten kdo má vysokou emoční inteligenci si uvědomuje sebe sama, dokáže ovládat svoje nálady, umí se naladit na pocity ostatních a využít toho k jejich motivaci.

Ale ani IQ ani EQ samy o sobě ještě k úspěchu nestačí. V dnešním dynamickém moderním světě se stále většími nároky na každého jednotlivce, každou firmu, jejich výkonnost a dokonalost,  se na úspěchu podílí ještě jedno „Q“ a o tom se mluví opravdu teprve krátce. Poměrně nedávno totiž prof. Charles Fombrun, zakladatel Reputation Institute a emeritní profesor NYU studoval celosvětově úspěšné společnosti aby zjistil, jakou roli v jejich úspěchu hraje dobré jméno. A výsledky jeho výzkumu potvrdily, že ty nejúspěšnější firmy a ty, které nejlépe čelily velkým výzvám, mají jedno společné – vynikající pověst, silnou značku, strong reputationRQ. 

Tohle nové Q není důležité jen pro firmy. Potřebuje ho i každý jednotlivec, pokud chce uspět a pokud chce obstát v konkurenci a to třeba i v rámci firmy.

Mít vysoké RQ vyžaduje schopnost svoji značku pojmenovat. Každý z nás má něco, co je hodné pozornosti, co nás odlišuje od konkurence, co nás činí výjimečnými a je důležité, aby to o nás bylo známo. Teoreticky většina lidí (i firem) chápe potřebu umět se prodat , ale v praxi s tím má problém. Jedni vědí, v čem jsou dobří, ale je jim nepříjemné říkat to nahlas. Druzí by to řekli, ale nejsou schopni to dát dohromady. I tady platí, že RQ můžeme zlepšit. Je třeba změnit svoje systémy přesvědčení, nahlédnout do tajů komunikace, určit v čem jsme dobří a při tom jiní než ostatní a umět to pojmenovat. Pak už stačí ujasnit si, co ve skutečnosti znamená pojem komunikovat značku a v té komunikaci být důslední.

Na první pohled to možná vypadá složitě, ale jestli máte alespoň průměrné IQ a trochu EQ a rozhlédnete se po úspěšných lidech, tak rychle pochopíte, co je to RQ. A pak už je to zase jen o rozhodnutí – jestli úspěch v moderním světě vyžaduje 3Q, tak proč si je prostě nepořídit, jako firma i jako já sám.